Beschrijving therapie kind

Damian

Damian is 7 jaar en krijgt snel ruzie met andere kinderen omdat hij zijn eigen zin wil doen. Hij vindt het lastig om te luisteren naar anderen en houdt het liever in eigen hand.

Doel bij muziektherapie: ‘Ik luister naar de ander en vertel wat ik zou willen, zodat we kunnen samen spelen’

De muziektherapeut begint met spelen. Damian mag kiezen op welk instrument hij wil spelen en daarna mee gaan spelen met de therapeut. Daarna bespreken ze of het goed samenklonk. In het begin start de muziektherapeut met simpele ritmes op een trommel waarbij het makkelijk mee spelen is op veel verschillende instrumenten. Later kiest ze voor instrumenten waarbij minder combinaties mogelijk zijn. Er wordt aan Damian gevraagd niet zo maar een instrument te kiezen, maar eerst te vertellen wat hij wil gaan doen. Ook wordt er in de nabespreking meer stil gestaan waarom het wel of niet goed samenklonk en geoefend om samen te bedenken hoe het verbeterd kan worden. Damian geniet van het samen spelen en de muziek die ontstaat en dit motiveert hem om verder te oefenen in het overleggen.

 

Youssef

Youssef is heeft een verstandelijke beperking en praat nauwelijks. Soms kan hij heel boos worden.

Doel bij muziektherapie: ‘Youssef een manier geven om zijn emoties te uiten en contact aan te gaan met anderen’

Bij muziektherapie kiest Youssef vaak een trommel uit, maar na een paar harde slagen, keert hij in zichzelf. De muziektherapeut imiteert de slagen op een andere trommel. Na een paar keer kijkt Youssef op en ontstaat het begin van contact. Hij doet net iets anders op de trommel en als ook dat geïmiteerd wordt door de therapeut verschijnt een voorzichtige glimlach. Het contact wordt uitgebreid doordat ze allebei meer gaan varieren en ook kiezen voor andere instrumenten. Door het gedrag te spiegelen en te verwoorden voelt Youssef zich begrepen. Het wordt duidelijker welke signalen laten zien dat de frustratie oploopt en zo wordt het voor ouders en begeleiders makkelijker om de boosheid voor te zijn.

 

Lianne

Lianne is 14 jaar. Sinds het overlijden van haar oma kelderen haar cijfers op school. Ze zegt zich niet meer te kunnen concentreren en vaak somber te voelen.

Doel bij muziektherapie: ‘Het overlijden van oma een plek geven’

De muziektherapeut vraagt Lianne muziek mee te nemen die bij haar situatie past. Ze kiest voor ‘Sorry’ van Kyteman. Het blijkt dat Lianne zich schuldig voelt dat ze de laatste jaren niet zo vaak bij oma op bezoek is geweest, terwijl ze vroeger heel veel samen deden. Als ze over die momenten vertelt, is er weer plezier te zien. Er wordt gezocht naar muziek die bij die herinneringen past. Uiteindelijk maakt ze met de muziektherapeut een lied waarin zowel het gemis als de fijne herinneringen een plek krijgen. Als ze dit lied laat horen aan haar ouders brengt hun dit dichter bij elkaar en kunnen ouders het schuldgevoel bij Lianne wegnemen.

Advertenties